"Maria
Skłodowska-Curie" otwiera serię "Idol", pisaną i
ilustrowaną przez Justynę Styszyńską. Jest to książka bardzo
ładna i skomplikowana, oryginalna kompozycja plastyczno-naukowa.
Wiadomości biograficzne i popularnonaukowe zostały połączone z
ilustracjami, które zdają się być wyrzeźbione w drewnie.
Stonowana kolorystyka pozwala skoncentrować się na treści,
jednocześnie wprowadzając spokojną, pozytywną, w pewnym sensie
artystyczną atmosferę, jaka rzadko towarzyszy nauce chemii czy
fizyki.
Autorka
w ogólny i prosty sposób przybliża czytelnikowi czasy i miejsca, w
których urodziła się, uczyła oraz pracowała Maria
Skłodowska-Curie. Krótkie elementy biografii przeplatane są
poleceniami "wyklej", "pokoloruj", "dorysuj",
"odnajdź ... przedmiotów", "znajdź 10 różnic",
"połącz kropki", a nawet "eksperymentuj",
"obserwuj, notuj i wyciągaj wnioski". Zadania są ciekawe,
czasem nietypowe, naklejki solidnie wykonane, a format i wewnętrzny
układ książki sprawdzają się w edukacyjnej zabawie. I ja, i syn
byliśmy zaskoczeni zarówno tematyką, poziomem merytorycznym, jak
też artyzmem tej publikacji. Choć książeczki z naklejkami i
kolorowankami kojarzą nam się raczej z czasami przedszkola i
nauczania wczesnoszkolnego, tu adresatami są starsi uczniowie,
którzy co prawda jeszcze nie uczą się chemii, ale mają już w
szkole przedmiot "przyroda". Praca w laboratorium, analiza
pierwiastków chemicznych, wyposażenie laboratorium chemicznego,
wygląd układu okresowego, budowa atomu – to tylko niektóre ze
szczegółowych zagadnień poruszanych w książce Justyny
Styszyńskiej. Czytelnik liźnie też trochę wiedzy geograficznej
(wyklejając mapę) i historycznej, w tym dowie się, czego
nietypowego dla ówczesnych kobiet dokonała Maria Skłodowska-Curie,
a co wyróżniało ją spośród wszystkich naukowców, niezależnie
od ich płci.
Nieco
mniej korzystnie wypadła w naszym domu zabawa (i nauka) z książką
"Idol. Frida Kahlo". Syn zaczął przy tej lekturze
podważać słuszność poglądu, że osoba ta może być idolką
współczesnych dzieci i nastolatków, nie zgodził się, by ktoś z
jego "zwyczajnych" (niepochodzących z "artystycznych"
rodzin) znajomych mógł uznać Fridę Kahlo za wzorzec do
naśladowania czy autorytet. Meksykańska artystka niewątpliwie jest
ikoną kultury (jak nazywa ją Justyna Styszyńska), podobnie jak
polska uczona – ikoną nauki. Obie panie często opisywane są
również jako ikony walki o prawa kobiet czy nawet feminizmu. One i
im podobne przebojowe damy stały się ostatnio postaciami wyjątkowo
intensywnie eksploatowanymi w książce dla dzieci. Popularyzacja
historii sztuki i nauki jest oczywiście przedsięwzięciem ambitnym,
ważnym oraz potrzebnym, jednak nie mieszałabym dawnych modeli
kulturowych i dziejów wybitnych jednostek z życiem współczesnych
dzieci. Przeciętna Zosia czy Zuzia nie powinna martwić się, w jaki
sposób rodzice mają zapewnić jej środki oraz warunki podobne do
tych, które na edukację i pracę swoich córek wyłożyli ojcowie
Fridy i Marii. Nie wiem również, czy współcześni zwyczajni
rodzice bywają tak otwarci i skłonni do poświęcenia dobrej opinii
rodziny dla marzeń dzieci, bo przecież to na głowach rodzin
najbardziej odbija się łamanie konwenansów przez młodych. Trzeba
też być ostrożnym, jakie typy zachowań wpaja się młodszej
młodzieży będącej dopiero na progu dorastania, bo pokolenie
małych buntowniczek może się w przyszłości bardzo zawieść, gdy
okaże się, że dorosły świat oczekuje od nich czegoś zupełnie
innego niż wynikałoby to z modnych dziś książek. Dodatkowo Frida
Kahlo i Maria Skłodowska toczyły swoje twórcze walki samotnie, w
obu książkach nie ma słowa o przyjaźni (z rówieśnikami spoza
rodziny), a to nie podbój świata, tylko właśnie nawiązywanie
relacji społecznych powinno być treścią życia i celem około
dziesięcioletnich dzieci.
Publikacja
"Idol. Frida Kahlo" oparta jest na pomyśle bardzo podobnym
do istoty pierwszej odsłony serii. Tym razem jednak ilustracje
kwitną soczystymi kolorami Meksyku, na 28 stronach roi się od
liści, kwiatów, barwnych strojów ludowych i budynków. Wzrok
pobudzają także intensywne tła. Zadania aktywizujące czytelnika
nieco różnią się od tych towarzyszących biografii Marii
Skłodowskiej-Curie. W książce o Fridzie Kahlo Justyna Styszyńska
postawiła na działania artystyczne: czytelnik podejmuje własne
interpretacje prac malarki, przerabia je, uczy się rysować portret
krok po kroku, zajmuje się wyposażeniem galerii sztuki i muzeum,
rysuje martwą naturę, ubiera manekiny (na początku wyposażone
tylko w trzewiki) w naklejki z meksykańskimi strojami tradycyjnymi i
ukwieconymi twarzami Fridy. To zresztą dobra metafora życia
artystki, przedstawionej tu jako osoba o wielu twarzach,
wielostronnie utalentowana i... cierpiąca.
W
drugim "Idolu" znalazły się również zadania analogiczne
do tych wspomnianych w omówieniu "Marii": "porównywanka"
(znajdź 10 różnic), ogólna mapa fizyczna, wyklejanie i zgłębianie
opisów wyposażenia pracowni. Książka o Fridzie spodoba się i
przyda dzieciom marzącym o malowaniu, małym bywalcom galerii i
muzeów, a we wszystkich innych pozostawi silne wspomnienie egzotyki
i niezwykłej wyobraźni. Gorzej sprawdzi się jako lektura dzieci po
prostu lubiących czytać. Zauważyliśmy bowiem, że czytanie "Fridy
Kahlo" na głos nie przebiega płynnie, tekst chwilami zdaje się
być zestawiony z odrębnych notek popularnonaukowych typu "czy
wiesz, że", pojawiają się też niedoskonałości językowe
(ciężar stylistyczny czy brak odmiany imienia "Diego").
Czekamy
niecierpliwie na trzecią część serii "Idol" Justyny
Styszyńskiej, ponieważ bohaterem znów będzie uczony: Mikołaj
Kopernik, a dotychczas to właśnie plastyczno-ćwiczeniowa biografia
naukowa spodobała nam się bardziej od biografii malarskiej, ujętej
w formie reprodukcji. Jestem też ciekawa, czy męski "Idol"
bardziej przemówi do mojego syna, kim okaże się dla współczesnego
chłopca postać tak bardzo historyczna.
Bożena
Itoya
Justyna
Styszyńska, Maria Skłodowska-Curie, seria: Idol, konsultacje
merytoryczne: dr Lech Nowicki, konsultacje historyczne: dr Piotr
Podemski, tekst eksperymentu oraz konsultacje merytoryczna przy
powstawaniu tekstu: Urszula Koss, Wydawnictwo Widnokrąg, Piaseczno
2016.
Justyna
Styszyńska, Idol. Frida Kahlo, konsultacje merytoryczne: Karolina
Rosiejka, Wydawnictwo Widnokrąg, Piaseczno 2016.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz