cudanakiju.pl

cudanakiju.pl

piątek, 9 grudnia 2016

Dzień, w którym zamieniłem się w ptaka

Hiszpańskich książek dla dzieci nie znamy chyba za dobrze. Wydawnictwo Łajka zaoferowało polskiemu czytelnikowi znakomity przykład takiej twórczości, picture book najwyższej próby: "Dzień, w którym zamieniłem się w ptaka" Ingrid Chabbert i Raúla N. Guridiego. Jest to publikacja bardzo charakterystyczna, nietypowa i przez to odważna. Niewiele w niej kolorów: dominuje szaropiaskowe tło, czerń szkiców, znajdziemy też trochę bieli, wyjątkowo pojawiają się ptasie niebieskości, żywsze (bordowo-kwiatowe) są tylko wyklejki. Za to sama opowieść niewątpliwie jest barwna. Co ciekawe, wydawać się może, że tak oszczędna w kolory, niemal surowa w formie książka obrazkowa skierowana jest raczej do dorosłych wielbicieli gatunku, tymczasem jej adresatami są rówieśnicy narratora i jego bratnie dusze wrażliwi, dorastający młodzieńcy ze szkoły podstawowej.
Bohater zakochuje się w Candeli, dziewczynce z tej samej klasy, ale z jakby nieco innego świata. Obiekt westchnień wzdycha bowiem do wszelkich ptaków, fascynuje się ornitologią, spędza czas na obserwacjach i rysowaniu skrzydlatych przyjaciół. By znaleźć się w polu widzenia Candeli, bohater postanawia zamienić się w ptaka. Jak to zrobi i co zdziała, prześledzić można na kolejnych stronach książki, umiejętnie stopniujących pączkowanie, kwitnienie i przekwitanie misternego planu.
Każdy może inaczej zareagować na tę nieprzeciętną książeczkę. Ja byłam oczarowana, mój syn chichotał, może dlatego, że i on lubi czasem zagapić się w ptaki. Przy odpowiedniej wyobraźni i / lub podkładzie muzycznym, "Dzień, w którym zamieniłem się w ptaka" staje się lekką, nieprzeintelektualizowaną poetycką opowiastką. Niezależnie od oczekiwań i sposobu postrzegania książek dla dzieci, chyba każdy czytelnik doceni staranność wydania (najlepsza okładka do głaskania ever!) i optymizm bijący z tej historii.

Bożena Itoya
Ingrid Chabbert, Guridi, Dzień, w którym zamieniłem się w ptaka, Wydawnictwo Łajka, Sopot 2016.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz