cudanakiju.pl

cudanakiju.pl

piątek, 8 listopada 2013

Powrót do przeszłości

 
Danuta Wawiłow wielką poetką jest! Powiedziałabym to obudzona w środku nocy, choć, prawdę mówiąc, nie kojarzyłam jej wierszy. Gdzieś tam, wiedziałam, że pisała wierszyki dla dzieci i te wierszyki są dobre i chwalone. Do czasu, aż wpadła mi  w ręce jej antologia „Człowiek ze złotym parasolem”. Wtedy okazało się, że „Szybko, zbudź się, szybko, wstawaj…” czy „Strasznie ważna rzecz” i „Kałużyści” to właśnie jej wiersze. Moje ulubione, znane na pamięć, przywołujące przed oczy obrazy z dzieciństwa, wizyty w Teatrze Bajka i Teatr Młodego Widza.
Wawiłow, jak żaden z twórców dla dzieci potrafi oddać sposób mówienia i postrzegania świata przez dziecko. Jednocześnie jest w tych wierszach coś delikatnego i wdzięcznego. Nie ma za to zupełnie nachalnej dydaktyki. Mnie zachwyca melodyka tych wierszy, nieoczywiste rymy, częste powtórzenia, które pozwalają lepiej zrozumieć treść najmłodszym. I choć pisane kilkadziesiąt lat temu, w ogóle się nie zestarzały!
Albo zaraz mnie pożałuj…
Albo zaraz mnie pocałuj…
Już wiem, że tymi słowami będę mówiła do mojej dwuletniej córeczki. A potem ona do mnie…
 
PS. Przy okazji, ze stopki dowiedziałam się, że Danuta Wawiłow jest matką innej znakomitej pisarki dla dzieci - Natalii Usenko. Ale to już zupełnie inna opowieść.
Karolina Suchenek-Dobrzyńska


Wiek:3+ Czarodziejską poezję Danuty Wawiłow doskonale znają dziadkowie, rodzice i dzieciaki – kocha ją już trzecie pokolenie czytelników. Wystarczy bowiem chwila nieuwagi, a jej wiersze porwą was w świat, którym rzadzą dzielni kałużysci i urocze kocistki, straszni piraci przepisują tatusiom paskudne lekarstwa, a Czarny Lew zabiera wybranców na tajemnicze nocne wyprawy. Tutaj każdy rozumie każdego. Nawet jeśli mówi po parasolsku…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz